Voorbeschouwing Halve finales NK

28 maart 2024 | Nieuws, Technische Commissie, Van het Bestuur

Komende zaterdag 30 maart is het dan zover.  Drie halve finales om het Nederlands Kampioenschap. Zes teams van vier verschillende clubs gaan in sporthal De Wissel voor een plaats in de finale, volgende week in De Maaspoort in Den Bosch. Hier een overzicht van de wedstrijden in onze Wissel.

10:30 uur        Dalto/ Klaverblad verzekeringen C1- PKC/ Vertom C1
Scheidsrechter: Yannick van den Hill

We beginnen met de wedstrijd bij de C’s. PKC hoeft niet ver te rijden en wellicht schuiven enkele spelers van hen nog aan op de reservebank van de B1, die om 14:00 uur in Leusden hun halve finale spelen. In deze leeftijdscategorie liet geen van de poulewinnaars zich in de kwartfinale verrassen. Al had PKC de hoogstnodige moeite om de leeftijdsgenoten van Fortuna van zich af te slaan. In hoofdklasse D had PKC geïmponeerd door in 14 wedstrijden geen nederlaag te lijden en slechts één gelijkspel toe te staan. Tegen de ploeg uit Delft bleef men ook aan de goede kant van de score, maar wel in een voor hoofdklassebegrippen doelpuntarm duel, 8-7.

Tegenstander Dalto C1 kende een spannende competitie in een poule van zeven. Het bleef SKF en DVO slechts één punt voor. Maar de ploeg uit Driebergen startte de finaleserie overtuigend. Het liet zich thuis aanvankelijk even overrompelen door Unitas C1, maar na de 0-4 pakte Dalto het over. Uiteindelijk werd het een 19-14 winst. De winnaar van de clash in Ridderkerk treft volgende week in Den Bosch LDODK C1 of TOP (S) C1.

12:15 uur        Dalto/ Klaverblad verzekeringen D1- SKF D1
Scheidsrechter: Victor de Haan

In de leeftijdsklasse van de D waren er slechts drie hoofdklassepoules. Daardoor maakten ook de twee beste nummers drie uit de poules nog kans op de landstitel. En die kans greep Dalto (nummer 3 in haar poule achter Nieuwerkerk en TOP) met beide handen. Weststellingwerf (een team uit combinatie van enkele clubs) had in de kwartfinale eigen huis niets in de Friese melk te brokkelen, want Dalto D1 won met 5-13.

De tegenstander van zaterdag is waarschijnlijk van een ander kaliber dan Weststellingwerf. SKF D1 werd kampioen in poule C met het beste doelsaldo van alle poules. Met slechts twee nederlagen bleef het Albatros op onderling resultaat voor. In de kwartfinale werd afgelopen zaterdag redelijk eenvoudig afgerekend met De Meeuwen, 14-9. Slechts een kwartier rijden over de A12 liggen SKF en Dalto uit elkaar; deze twee ploegen zullen weinig geheimen hebben voor elkaar. Genoeg ingrediënten voor een spannende pot, die de finalist levert tegen óf Nieuwerkerk óf Albatros.

14:00 uur        Dalto/ Klaverblad verzekeringen B1 – Avanti/ Post Makelaardij B1
Scheidsrechter: Tim Huijsman

Waar we vorig jaar begonnen met de B’s, is het nu het sluitstuk van de dag. Als de voortekenen ons niet bedriegen, wordt dit (zonder de eerste twee wedstrijden tekort te doen) een memorabele pot korfbal. Niet alleen vanwege het hoge niveau van beide ploegen, maar ook op de tribunes zullen de supportersgroepen in sportieve zin om de hoogste eer strijden. De Avantianen met hun BWD (Blue White Dynamite) tegenover de dan inmiddels goed warmgedraaide D-side van Dalto. We durven nu al te zeggen dat geen vierkante centimeter meer vrij is op de tribune als deze twee ploegen aan hun halve finale beginnen.

Voor Avanti is een strijd om een NK-titel bij jeugdploegen, ondanks het gemiddeld hoge niveau, geen jaarlijkse kost. De club uit Pijnacker beschikt nu echter over een lichting die een serieuze gooi gaat doen naar het eremetaal. In de competitie moest Avanti B1 slechts één puntje afstaan aan nummer twee Nieuwerkerk. De ploeg scoorde in de competitie 327 maal in 14 wedstrijden. Afgelopen zaterdag kon Albatros B1 tot kort na de rust mee met de thuisploeg, maar daarna liet Avanti zien waartoe het in staat is. Een 23-10 eindstand tot gevolg.

Tegenstander Dalto B1 haalde met de hakken over de sloot de play-offs. Men eindigde in gelijk puntenaantal als tweede, samen met Groen Geel. Een beter onderling resultaat leverde echter een plek in de kwartfinale op. En daarin verraste de ploeg toch enigszins door in Bennekom het bijna ongenaakbare DVO B1 te verslaan. Bijna van meet af toonde Dalto zich uiterst effectief en de voor rust opgebouwde marge bleek voldoende voor de reis naar Ridderkerk. Als beide ploegen het niveau van vorige week halen wordt het genieten in dit slotstuk. De winnaar wordt beloond met een finale tegen TOP (S) of PKC.

Welke ploeg houdt de zenuwen in bedwang? Het zal ongetwijfeld een mooi einde worden van de finaledag in De Wissel.

Nog wat huishoudelijke mededelingen:

Aanreizen/parkeren
Ook dit weekend zijn er weer werkzaamheden aan de Beneluxtunnel. Deze is van Noord naar Zuid afgesloten. Afgelopen weken resulteerde dat in flinke vertraging over aanreizen via de Van Brienenoordbrug. Houd hier rekening mee als je op tijd wilt zijn.

Op het parkeerterrein van het Reyerpark staat deze week de kermis. Daarom word je vanaf de Populierenlang door verkeersbegeleiders omgeleid naar de parkeerplaats bij RVVH/ De Fakkel. Het verzoek aan de eigen leden is om zoveel als mogelijk op de fiets naar het sportpark te komen en deze in de stalling neer te zetten.

Livestreams
Zeer dankbaar en blij zijn we met de hulp vanuit Driebergen. Omdat Dalto in alle drie de wedstrijden deelneemt, mogen we ons verheugen in hun hulp in het verzorgen van streams, zodat in Papendrecht, Veenendaal, Pijnacker en Driebergen men mee kan kijken, als men de tocht niet naar Ridderkerk kan maken.

Dalto/ Klaverblad verzekeringen C1- PKC/ Vertom C1

Dalto/ Klaverblad verzekeringen D1- SKF D1

Dalto/ Klaverblad verzekeringen B1 – Avanti/ Post Makelaardij B1

KCR hoopt op een prachtige dag voor alle betrokkenen. Wij hebben er zin in. Alle teams veel succes en een sportieve dag!

Organisatie Halve finales NK bij KCR