Sfeerimpressie ONDO – KCR

4 juni 2024 | Kabaal Club Ridderkerk, Nieuws

En opeens is daar zaterdag de laatste speelronde van het tweede deel van de veldcompetitie – een competitie die wat ons betreft maar niet echt op gang wilde komen. Een heel brokkelig programma met veel korfballoze zaterdagen, weersomstandigheden die meer bij de zaal hoorden dan bij het veld en als klap op de vuurpijl een mini-poule van vier teams. Op het ene moment ben je kampioenskandidaat, een wedstrijd later sta je op degraderen, heel onwennig allemaal. Dit alles zorgde ervoor dat er weinig sprake was van continuïteit zodat we niet lekker in ons korfbalritme kwamen. Afgelopen zaterdag hoorden we langs de lijn in het verre Sint Laurens (want daar is Op weg Naar De Overwinning officieel gehuisvest, weliswaar gemeente Middelburg, maar toch) dat wij niet de enigen waren die er zo in staan.

Maar het is zaak om dat gevoel achter ons te laten en uit te kijken naar aaanstaande zaterdag. De nodige teams kunnen kampioen worden. We noemen de C-3,C-4, D-1 en
E-1. En op papier hebben ook de A-1 en het eerste nog kampioenskansen, daarover straks meer. Voeg aan dit rijtje de teams toe die afgelopen speelronde kampioen werden (C-2, E-2, E-8, F-5,F-6 en de jonge honden van senioren-4) en we kunnen spreken van een prima tweede veldhelft voor onze mooie vereniging.

Maar eerst terug naar Sint Laurens. Het eerste begon wat mat, ONDO had meer beleving en het beste van het spel hetgeen zich vertaalde in een 5-2 voorsprong voor de thuisploeg. Vooral de ONDO-heer onder nummer 1 bleek lastig te temmen. Gelukkig wist het team van Steven zich op tijd te herpakken zodat bij het ingaan van de rust de ploegen weer in evenwicht waren: 6-6.

Na de rust een veel sterker KCR dat verdiend op een 6-8 voorsprong kwam (twee keer Jesse, die een prima pot speelde). Voor ons gevoel bleef deze stand een half uur op het bord staan, totdat Thomas (ijzersterk in de rebound) de ban brak. ONDO kwam nog terug tot 7-9, maar dat bleek een laatste stuiptrekking van de Zeeuwen. Reinier en opnieuw Jesse brachten daarna het verschil op vier waarmee de wedstrijd gespeeld was. Twee kostbare punten reisden mee terug naar Ridderkerk.

Twee opmerkelijke zaken hebben we genoteerd. Terwijl de scheidsrechter heel relaxed met zijn handen op zijn rug stond klonk daar opeens het beginsignaal. Iemand in het publiek een fluitje? Nee, alle spelers reageerden op dit signaal en de wedstrijd was begonnen. Vrije bal. Scheids wijst met één hand naar de speler die de overtreding maakte, met zijn andere hand naar de vrije bal stip maar tegelijk klinkt daar toch ook weer het fluitsignaal?? Geen fluit aan zijn mond te zien. We zoomen in en wat blijkt? De scheids van dienst blijkt te beschikken over de Fox 40 Turbo-GT, een elektronische scheidsrechtersfluitje die in de corona-jaren in het diepste geheim ontworpen is door Samsung. Slechts enkele topscheidsrechters uit de NBA hebben de licentie om dit apparaat te gebruiken, maar opeens dus is de elektro-fluit daar op Walcheren. Goedkoopste versie: € 12.450,- incl. BTW. Daarbij hadden we niet de indruk dat je er beter door gaat fluiten, maar wellicht kan je op basis van één wedstrijd daar niet veel over zeggen.

Naast deze fluit ook nog dit: Jesse knalt 6-8 binnen en we laten voor het eerst onze inmiddels bekende sirene klinken. Direct twee ONDO-beveiligers in onze nek. Of we daar direct mee wilden stoppen. Hoezo, wilden we natuurlijk weten. Het blijkt dat omwonenden (de eerste huizen stonden op 500 meter van het ONDO-terrein) regelmatig klaagden over geluidsoverlast en dat er zelfs regelmatig politie op het terrein arriveerde (dat zal dus de lokale veldwachter zijn geweest) om wedstrijden stil te leggen. Dat laatste wilden we op het moment dat onze bikkels de wedstrijd naar zich toe trokken niet hebben natuurlijk dus vooruit, de sirene maar weer in de tas. Maar veel gekker moet het niet worden.

Dan naar aanstaande zaterdag. Om 16.15 uur spelen Tjoba en ONDO tegen elkaar, wij beginnen om 16.30 uur. Met nog een kwartier te gaan bereikt ons het nieuws dat ONDO wint van Tjoba. Beide Zeeuwse teams eindigen zo op 6 punten. Bij ons is de stand dan 18-18. Tessa snelt langs haar dame en rondt fraai af en even laten maakt Floris Jan Bode Bos aan alle onzekerheid een einde door vanaf zowat de middellijn de 20-18 binnen te rammen. Kampioen en de hoofdklasse in.

Tsja, het kan zomaar gebeuren whaha. Maar het kan evengoed gebeuren dat alle teams eindigen op 6 punten. Wij hebben begrepen dat dan het doelsaldo beslissend is. We gaan het zien.
Wat wel belangrijk is: heel veel steun voor het eerste zaterdag, want ook degradatie ligt nog op de loer. En ook de andere kampioenskandidaten hopen natuurlijk op veel support. En we duimen daarbij voor een zonovergoten dag.

Kabaalclub Ridderkerk,
Supportersvereniging KCR