Vrijwilliger? Vraag je VOG aan!

23 september 2024 | Nieuws

Beste trainer, coach, coördinator, TC-lid, scheidsrechter of andere vrijwilliger,

Wij vragen aan alle vrijwilligers, trainers, coaches, scheidsrechters of andere vrijwilligers die met minderjarigen werken om een VOG aan te vragen.

Waarom een VOG?

In de sport vinden we het belangrijk dat de club voor iedereen, in het bijzonder voor minderjarigen, een veilige omgeving is. Grensoverschrijdend gedrag in de sport, zoals seksuele intimidatie, komt helaas vaker voor dan men denkt.

Wij willen geen grensoverschrijdend gedrag in onze sportclub. Het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is één van de maatregelen waarmee KCR een sociaal veilige sportomgeving wil creëren. Een VOG geeft meer zekerheid over het verleden van personen. Daarbij vermindert het de kans dat iemand, die eerder in de fout is gegaan met kinderen, een daaraan gerelateerde functie binnen de sport kan uitoefenen.

Wie moet een VOG laten zien?

Alle vrijwilligers en trainer-coaches die indirect/direct werken met minderjarigen of andere kwetsbare doelgroepen, moeten een VOG kunnen laten zien. Uiteraard geldt dit ook voor het bestuur.

Hoe vraag je dit aan?

Om de aanvraag van de VOG te versimpelen, heeft KCR de aanvraag deels ingevuld. Binnen aankomende week wordt er een mail toegezonden van Dienst Justis, in deze mail staat een link vermeld. Via deze link kun je de aanvraag zelf verder aanvullen. Hiervoor moet je inloggen met gebruik van je DigiD.

Is het gratis?

Ja, KCR doet mee aan de landelijke regeling Gratis VOG voor vrijwilligersorganisaties. Dat betekent dat de aanvraag van de VOG voor al onze vrijwilligers gratis is.

Bij wie lever ik mijn VOG in?

Het origineel moet worden ingeleverd bij het Corjan Soeteman of Martijn Klootwijk

Alvast bedankt voor de medewerking!

TC en Bestuur